Pressemelding —
Leseløver: Lettlest-bøker som skaper leselyst og leseglede hos barn
Leseløver er enkle, populære og gjennomillustrerte lettlest-bøker. Bøkene har tre nivåer: Løvunge, Min første leseløve eller Leseløve. Her er bøker for de som nettopp har begynt å snuse på bokstavene og bøker for de som stolt mestrer lesekunsten. Hver vår og høst slippes et knippe nye Leseløver. I hver kategori finner man minst en skjønnlitterær, en faktabok og en "tull og tøys"-bok med vitser eller gåter. Her er høstens 13 lettlestbøker fra Cappelen Damm.
"...gode lettlestbøker må engasjere de unge leserne. De bør ha en spennende og morsom handling, ta opp temaer som oppleves som relevante og ha interessante karakterer. Det er også viktig med en innpakning som appellerer." Silje Trevoll Foreningen !les
Løveunge (4-7 år)
Løveunge har kun én kort setning på hver side og stor skrift. De som er i gang med å sette sammen bokstaver til ord får gleden av å lese en hel bok selv! Her er høstens nye Løvunger:
Mari Kjetun: Svaret er sjiraff
Den utrydningstruede sjiraffen er blant de vakreste og underligste skapningene på jorda. Her får vi vite at sjiraffene hater å bli våte og er livredde for torden. Og at tunga er like lang som armen din og brukes til å vaske ører. Boken er illustrert med vakre fotografier.
Henning Lystad: Oda gir gass
Gøyal og fartsfylt Løveunge om Oda som har så innmari lyst på is, men så er det tomt i fryseren! Pappa har sovnet på sofaen. Da låner Oda pappas bil, en monstertruck! Hun finner gassen, men – oj da, hvor er bremsen?
Jenny J. Jacobsen: Hvilket dyr?
Leseløve med morsomme og rare gåter som: Hvilket dyr sover mest? Hvilke dyr har lengst ører? Hvem bæsjer mest? Her er mye nytt å lære, både for barn og voksne.
Min første leseløve (6-9 år)
Min første leseløve har litt mer tekst enn Løveungene. De har også stor skrift og like fine illustrasjoner. Her er høstens nye Min første leseløve:
Bjørn Ousland: Prompetroll
Promping går aldri av moten. Hvilke barn er ikke glad i en brakende fis og en god stinkehistorie? Henrik i Prompetroll er kjemperedd for å prompe så noen kan høre og lukte. Men plutselig begynner han å fjerte både i butikken og i klasserommet. Prompetrollet står bak ...
Ny serie: Anneli Klepp, Cathrine Sandmæl (Illustratør): Leona i rottetrøbbel
Møt Leona! Hun finner på de rareste ting og havner alltid i trøbbel. En miks av Pippi og Roald Dahls Matilda. Med har hun sin forsiktige sidekick, Felix. Han er fornuftens stemme.I denne første boka om Leona, finner hun en rotte - som hun selvsagt tar med seg på skolen …
Steffen Sørum, John S. Jamtli (Illustratør): Krigere
Bok om tidligere tiders krigere der vi kan følge krigernes historie fra steinalderen til korsfarertiden. Her er samuraier, tempelriddere og vikinger. Noen ble både berømt og beryktet. Boken er fylt av flotte illustrasjoner av våpen og av spennende fakta.
Martin von Dürenfeldt: Verdens farligste
I denne boken møter vi de tøffeste, skumleste og sinteste dyrene. Og de som ser skumle ut, men egentlig ikke er det. Og de som ser helt uskyldige ut, men er best til å drepe. Her er både kjente og ukjente dyr fra hele verden. Boken er illustrert med fryktinngytende fotografier!
Leseløve (7-11 år)
Leseløvene er for de større barna. De er lette å lese, har korte linjer og stor skrift. Fortellingene er av varierende lengde, men krever litt bedre leseferdigheter enn Min første leseløve-bøkene. Her er høstens nye Leseløver:
Jill Moursund: Zombiene kommer
Dette er håndboken du trenger for å overleve når Zombiene kommer. En ultimat overlevelsesguid! Mat og vann er selvsagt, og et sted å være, men man trenger også en gjeng man stoler på. Hvordan kan man lure seg forbi zombiene? Og tilkalle hjelp når det ikke finnes telefoner, internett eller politi?
Bjørn F. Rørvik, Eivind Gulliksen (Illustratør): 99 helt ko-ko dyregåter
Likte du Bjørns nye dyregåter? Og hva med 102 irriterende teite dyregåter? Da vil du elske 99 helt ko-ko dyregåter! Her får du til og med ekstrabonus med pølsebod og kakedisk. Bjørn F. Rørvik og Eivind Gulliksen gir seg ikke, og årets samling er minst like morsom, teit og irriterende som de forrige: «Hva slags plagg kan du lage hvis du har to små ormer?»
«Svar: Kortormet genser»
Cecilie Winger: Norgeshistorien på 1-2-3
Få Norgeshistorien inn med spenning og humor! Denne "lettlesthistorieboken" gir en smakebit på hvor morsom og intenst spennende historien vår er. Hvordan var det å leve her under bronsealderen? I vikingtiden? Under svartedauden og heksebrenningenes tid? Og hvorfor har Norge nå blitt et så rikt og godt land å bo i? Boken gir et raskt og humoristisk dykk i de forskjellige tidene som har skapt Norge slik vi kjenner det i dag.
Jon Ewo, Reidar Kjelsen (Illustratør): Otto Monster i familietrøbbel og Otto monster vil også bli syk
Otto Monster er den mestselgende serien i Leseløvenes over 30 år lange historie. Nå kommer to av bøkene i nye utgaver!
Jørn Jensen og Charlie Christensen (ill.): Kasper skårer
Her er nok en bok i serien om Kasper. Han elsker å spille fotball, men mangler fotballstøvler! men så får han låne kameratens, og da er det vel bare å sette i gang ...?
Oversatt fra dansk av Øystein Rosse
Se også:
https://www.boktips.no/barneboker/gode-litteraturformidlere-heier-pa-lettlestboker/
https://www.boktips.no/barneboker/slik-gir-du-barnet-ditt-leselyst-syv-tips/
https://www.boktips.no/barneboker/boker-til-skolestart/
Kontaktpersoner i forlaget:
Anne Østgaard, kommunikasjonsrådgiver: anne.ostgaard@cappelendamm.no / mobil: 971 64 649
Cecilie Kirkaune Bodal, Leseløveredaktør: cecilie.kirkaune.bodahl@cappelendamm.no / mobil:
918 44 240